اکسپرس انتری کانادا

اداره مهاجرت دراوهای اکسپرس انتری را بر اساس شغل و سایر دسته‌بندی‌ها برگزار می‌کند

اداره مهاجرت کانادا قصد دارد با ایجاد دسته‌های اکسپرس انتری که مشخصات و ویژگی‌های خاصی نظیر مدارک تحصیلی، سابقه کار و یا دانش و تسلط بر یکی از زبان‌های رسمی کانادا را در متقاضیان هدف می‌گیرد این تغییر را در اکسپرس انتری ایجاد کند تا دیگر متقاضیان تنها بر اساس امتیاز CRS انتخاب نشوند.

اداره مهاجرت کانادا گفته که قصد دارد متقاضیان اکسپرس انتری را بر اساس پیش زمینه شغلی، بخش‌های کاری که کمبود نیروی کار دارند، سکونت متقاضی در کانادا به عنوان دانشجوی بین‌المللی یا نیروی کار خارجی موقت و تسلط بر زبان فرانسوی انتخاب کند.

اکسپرس انتری سیستمی است که نیروی کار ماهر از طریق آن می‌تواند درخواست خود را برای اقامت دائم کانادا از طریق یکی از سه مسیر مهاجرتی ارائه کند. این سه مسیر عبارت‌اند از: برنامه اسکیل ورکر فدرال، تجربه کانادایی و برنامه اسکیل ترید فدرال.

در حال حاضر متقاضیان واجد شرایط که درخواست اقامت دائم برای این برنامه‌ها می‌دهند با استفاده از سیستم جامع رتبه بندی امتیازی دریافت می‌کنند. افرادی که بالاترین امتیاز را دارند شانس بیشتری برای دریافت ITA یا همان دعوت‌نامه اقامت دائم دارند.

رایزنی‌ها بر اساس موفقیت همان روشی انجام شده‌اند که برای ایجاد برنامه سطوح مهاجرت سالانه، که اهداف مهاجرتی سالانه را برای سه سال تعیین می‌کنند، از آن استفاده شده است.

نتایج رایزنی‌ها هنوز منتشر نشده چرا که فرایند مشورتی همین تازگی در هشتم ژانویه ۲۰۲۳ به اتمام رسیده است. اما اداره مهاجرت گفته که دراوهای هدفمند احتمالا از بهار سال جاری میلادی از سر گرفته خواهند شد. به محض اینکه وزارت مهاجرت در مورد دسته‌ها تصمیم گرفت، قبل از صدور دعوت‌نامه‌ها نتیجه را اعلام خواهد کرد.

انتخاب متقاضیان بر اساس سابقه کار در شغل یا بخشی خاص


اداره مهاجرت قصد دارد دسته‌ای ایجاد کند که شامل سابقه کار در شغل‌ها یا بخش‌هایی معین که پیوسته با کمبود نیروی کار مواجه هستند بشود. اداره مهاجرت کانادا به عنوان بخشی از فرایند رایزنی از پاسخ دهندگان خواسته که مناطقی را که مدت‌های زیاد با کمبود نیروی کار مواجه‌اند نام ببرند و پیشنهاداتی را در مورد نحوه کمک کردن مهاجرت به نیروی کار کنونی کانادا ارائه کنند.

بین ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ از بین متقاضیانی که از طریق اکسپرس انتری برای درخواست اقامت دائم دعوت شده بودند، رایج‌ترین شغل‌ها به شرح زیر بوده است:

  • سوپروایزر خدمات غذایی
  • دستیار اداری
  • حسابرس و حسابدار
  • سوپروایزر خرده فروشی
  • مهندس و طراح نرم افزار
  • شغل‌های حرفه‌ای در تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی
  • آشپز
  • برنامه نویس کامپیوتر . توسعه دهنده رسانه تعاملی
  • تحلیلگر و مشاور سیستم اطلاعاتی
  • تکنیسین پشتیبانی کاربر
  • مدیر خدمات غذایی و رستوران
  • کارمند اداری

گذار فارغ‌التحصیلان بین‌المللی به اقامت دائم


اداره مهاجرت گفته که انتخاب متقاضی در اکسپرس انتری بر اساس دسته فارغ‌التحصیلان بین‌المللی، پاسخ مستقیم‌تری به کمبود نیروی کار خواهد داد. برای نمونه دسته جدید اکسپرس انتری ممکن است شامل فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مورد نیاز باشد که مدرک خود را از یکی از مؤسسات آموزش عالی تعیین شده دریافت کرده‌اند.

اداره مهاجرت بیان کرده که فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در جایگاه خوبی برای مهاجرت در دسته اقتصادی و دریافت اقامت دائم قرار دارند چرا که آنها حداقل به یکی از دو زبان رسمی کانادا مسلط هستند و مدرک تحصیلی خود را در کانادا گرفته‌اند و سابقه کار کانادایی هم دارند. آنها اغلب در سن کار قرار دارند و این یعنی می‌توانند برای سال‌ها به اقتصاد کانادا کمک کنند.

بیش از ۸۸,۰۰۰ فارغ‌التحصیل بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ از طریق اکسپرس انتری اقامت دائم گرفتند و این در مقایسه با سال ۲۰۱۷ حاکی از افزایش ۸۰ درصدی است. اما دریافت اقامت دائم کانادا برای کسی که در کانادا با ویزای کار پس از تحصیل PGWP حضور دارد ممکن است فرایند سخت و زمان‌بری باشد.

 

گذار نیروی کار خارجی موقت به اقامت دائم


در این مورد هم اداره مهاجرت قصد دارد دسته‌ای ایجاد کند برای نیروی کار موقت خارجی تا این افراد بتوانند از طریق اکسپرس انتری اقامت دائم بگیرند. طی فرایند رایزنی، ذی‌نفعان این نگرانی را ابراز کردند که مسیرهای کنونی اقامت دائم تطابق چندانی با حجم نیروی کار موقت خارجی که توانایی برطرف‌کردن نیازهای بازار کار کانادا را در بلند مدت دارند ندارد. برنامه نیروی کار خارجی موقت دسترسی به استعدادهای جهانی را فراهم می‌کند که این باعث رشد اقتصادی خواهد شد چرا که جایگاه‌های شغلی پر می‌شوند. در کل، مهاجرانی که از قبل سابقه کار کانادایی دارند با بازار کار کانادا خوگیری بهتری پیدا می‌کنند و در موقعیت بهتری برای انتقال مهارت‌های خود قرار دارند. در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۱۶۸,۰۰۰ نفر از اقامت موقت به اقامت دائم رسیدند که حاکی از ورود ۶۴ درصدی در دسته مهاجرت اقتصادی است.

انتخاب متقاضیان دوزبانه و فرانسوی زبان


اداره مهاجرت قصد دارد متقاضیان را بر اساس توانایی‌شان در مکالمه فرانسوی انتخاب کند. این ممکن است مستلزم صدور دعوت‌نامه برای متقاضیان دوزبانه و فرانسوی زبان باشد. کانادا در سال ۲۰۱۹ استراتژی مهاجرت فرانسوی زبان را راه اندازی کرد که هدف از آن این بود که تا سال ۲۰۲۳، ۴٫۴ درصد مهاجران جدید خارج از کبک فرانسوی زبان باشند. از ۱۱۰,۰۰۰ مهاجر فرانسوی زبان دسته مهاجرت اقتصادی که در بین ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ در کانادا ساکن شده‌اند تنها ۳۰,۰۰۰ نفر محل زندگی خود را خارج از کبک انتخاب کرده‌اند. با دعوت از تعداد بیشتری از متقاضیان فرانسوی زبان از طریق اکسپرس انتری دولت خواهد توانست کاراکتر دوزبانه کانادا را تقویت کند و نیز شکاف‌های موجود در جوامعی را که تکلم به زبان فرانسوی برای اشتغال در یک شغل در آنها ضروری است پر کند.

کمبود نیروی کار کانادا


تغییراتی که در اکسپرس انتری ایجاد شده‌اند در واکنش به جمعیت رو به پیری کانادا هستند؛ کانادا با تولد ۱٫۴۳ نوزاد به ازای هر زن یکی از پایین‌ترین نرخ‌های زاد و ولد در جهان را دارد. با پیر شدن جمعیت تقاضا برای خدمات اجتماعی افزایش و پایه مالیاتی کاهش خواهد یافت. بدون افزایش مهاجرت نیروی کار ماهر برای حمایت از سیستم‌های اجتماعی کانادا نظیر خدمات درمانی، کانادا برای حمایت از جمعیت خود با دشواری‌های جدی روبرو خواهد بود.

برخی از مهم‌ترین کمبودهای نیروی کار، به موازات تغییر اقتصاد جهانی به سمت اقتصادهای سبز، دیجیتال و اتوماسیون آشکار شده‌اند. کمبودها به خاطر خلأ مهارتی و افزایش جایگاه‌های شغلی در بخش‌های کلیدی نظیر ساختمان سازی، خدمات درمانی، خدمات فنی، علمی و حرفه‌ای هستند. تمامشان بخش‌هایی هستند که نیاز به آموزش تخصصی و طولانی دارند.

دستور دولت در مورد مهاجرت


در جدیدترین دستورنامه وزارت مهاجرت، که سندی است حاوی اولویت‌های دولت، وزیر مهاجرت باید به اهداف زیر دست یابد:

  • کمبود نیروی کار مزمن را بر طرف کند و فکری به حال آینده کند؛
  • از جمعیت فرانسوی زبان و رشد اقتصادی در جوامع اقلیت فرانسوی زبان حمایت کند.

به منظور رسیدن به این اهداف بود که طرح Bill C-19 در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲ موافقت سلطنتی دریافت کرد. به موجب این طرح، وزیر مهاجرت می‌تواند متقاضیان را بر اساس مشخصات کلیدی که از یک اولویت اقتصادی حمایت می‌کنند از طریق اکسپرس انتری دعوت کند.

این بدین معنی نیست که اداره مهاجرت دیگر از سیستم جامع رتبه بندی برای اکسپرس انتری استفاده نخواهد کرد. متقاضیانی که واجد معیارهای دسته‌ای خاص هستند مطابق با امتیاز CRS خود رتبه بندی خواهند شد و از برترین آنها برای اپلای دعوت خواهد شد.

انتخاب دسته-محور تنها برای متقاضیانی خواهد بود که واجد شرایط برنامه‌های تحت مدیریت اکسپرس انتری هستند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + دوازده =