چطور استادی پلن کانادا را بنویسم؟

استادی پلن چیست؟


احتمالا آنقدر کلمه استادی پلن را شنیده‌اید که وقتی صحبت آن باشد، در ذهن شما نقشه گنج تداعی می شود. نقشه‌ای که شما را مستقیم به کانادا می‌برد. ولی نه! واقعا استادی پلان همان برنامه درسی و هدف شماست. آفیسرهای اداره مهاجرت قصد دارند دقیق بدانند که شما از تحصیل در رشته و دانشگاه و کشور مورد نظرتان چه برنامه دقیقی دارید و پس از فارغ التحصیلی چکار می‌کنید.

توصیه‌های مهم برای نوشتن استادی پلن کانادا


  • استادی پلن خوب باید مختصر، دقیق و تخصصی نوشته شود. در یک یا دو صفحه می‌توانید یک استادی پلن عالی بنویسید.
  • از کلی گویی و زیاد گویی پرهیز کنید.
  • برای هر موردی که می‌نویسید مدرک ساپورت ارائه کنید.
  • به هیچ وجه استادی پلن را کپی نکنید. در گوگل سرچ نکنید: “نمونه استادی پلن study plan کانادا در رشته فلان”. متن شما حتما باید اورجینال باشد.
  • در نوشتن استادی پلان از آوردن کلمات و جملات گنگ پرهیز کنید. صریح و هدفمند بنویسید. از دادن جزئیات بیشتر نترسید.

هدف نهایی آفیسر از بررسی استادی پلان چیست؟


آفیسرهای اداره مهاجرت کانادا با بررسی استادی پلان قصد دارند که مطمئن شوند که شما هدفتان از رفتن به کانادا تحصیل و پس از تحصیل، ترک کشور کاناداست. هر چند که قانوناً شما می‌توانید پس از تحصیل در کانادا بمانید، ولی در اینجا صحبت از قصد “intention” هست که در ابتدا نباید قصد بر ماندن پس از تحصیل در کانادا باشد. یک استادی پلان خوب باید نشان دهد که اهداف شما دقیق و تعریف شده هستند. همچنین آفیسر قصد دارد از توانایی شما برای تحصیل مطمئن شود.

استادی پلن خوب چه تاثیری روی نتیجه ویزا می‌گذارد؟


استادی پلن هم مثل بقیه مدارک شما یکی از اجزای پرونده ویزای تحصیلی کانادا است که ممکن است توسط آفیسر با دقت یا بدون دقت بررسی شود. حتی اگر فرض کنیم که آفیسر استادی پلن شما را دقیق مطالعه نمی‌کند، توضیحات شما حتما در جای دیگری مفید خواهند بود.

واقعیت این است که آفیسرهای کانادا هر پرونده‌ای را که ریجکت می‌کنند، در نامه توضیحات معمولا می‌نویسند که استادی پلن شما گنگ بوده است. یعنی حتی اگر بهترین استادی پلان ممکن را هم بنویسید، باز در صورت ریجکتی آفیسر اشاره‌ای به استادی پلن خواهد کرد؛ چرا که به طور قالبی یکی از نکاتی که آفیسرها علامت می‌زنند استادی پلن است.

البته این موضوع عجیبی هم نیست، چون بیشتر مدارک ویزا مدارک مشخصی هستند که جای تعبیر ندارند و استادی پلن و نامه دفاعیه وکیل جزو مدارکی هستند که پاسخ مشخص درست یا غلطی برای آن‌ها نیست. پس استادی پلن یک فایل باز است که هر فردی می‌تواند تعبیر خود را از آن داشته باشد.

البته همه توافق دارند که استادی پلن خوب باید نکات اولیه و مهم را پوشش بدهد که در این مقاله هم این نکات را آورده‌ایم.

چه مواردی باید در استادی پلان کانادا پوشش داده شوند؟


Why do you wish to study in Canada in the program for which you have been accepted?
چرا این دوره را قصد دارید در کانادا بخوانید؟‌

در این بخش توضیح دهید که چرا کانادا را انتخاب کردید. شاید اشاره کنید که کانادا از نظر تحصیلی مقصد مناسبی است یا این که اشاره کنید که کانادا چند فرهنگیست و این موضوع شما را جذب کرده است. در بسیاری از کشورها مدارک کانادایی اعتبار بالایی دارند و این هم قابل اشاره است. می‌توانید توضیح دهید که برای این تجربه خیلی هیجان زده هستید و این تصمیم مهمی در زندگی شما بوده است.

?What is your overall educational goal
هدف نهایی و کلی تحصیل چیست؟‌

قصد دارید برای تحصیل به کانادا بروید؟ این تصمیم فوق العاده را بشکافید. آفیسر باید بداند که آیا به اینکه تحصیل در کانادا چه کمکی به آینده شما می‌کند فکر کرده‌اید؟‌ آیا به این که رشته مورد نظر شما چه تاثیری در مسیر یافتن یا ارتقاء شغل شما در آینده دارد فکر کرده‌اید؟‌ با خواندن دوره مورد نظر چه مهارت هایی بدست می آورید؟‌ اگر این رشته در کشور شما هم تدریس می‌شود چرا با پرداخت هزینه‌های سنگین قصد دارید در کانادا همین رشته را بخوانید؟ در کانادا بودن شما چه تاثیری روی این اهداف خواهد گذاشت؟‌

مثلا ممکن است شما رابطه‌ای بین شرکتی که در کشور خود کار می کنید با یک شرکت کانادایی پیدا کنید. یا اینکه در خصوص حوزه تحصیلی خود تحقیق کنید و آفیسر را در جریان بگذارید که کشور کانادا در این حوزه بخصوص پیشرفته بوده و این یکی از دلایل تحصیل در کاناداست.

Provide details of your education history
سوابق تحصیلی تان را شرح دهید.

در این بخش سوابق تحصیلی‌تان را خلاصه شرح دهید. نام دوره‌هایی که گذرانده‌اید را به همراه مرکز آن اشاره کنید. در این بخش میتوانید یک جدول ایجاد کنید یا به هر نوعی که خلاصه و مفید نمایش داده شود این کار را انجام دهید.

?How will this program enhance your employment opportunities in your country of residence or citizenship
این برنامه درسی چطور موقعیت‌های شغلی بهتری را برای شما در کشورتان فراهم می‌کند؟

توضیح دهید که بر اساس تحقیقاتی که کرده‌اید، تحصیل در دوره مورد نظر می‌تواند مفید باشد. می‌توانید اشاره کنید که برای فلان شغل فلان مهارت را کم دارید.

مثلا اگر در زمینه مهندسی مکانیک تحصیل کرده‌اید و حالا قصد دارید در زمینه مدیریت در کانادا ادامه تحصیل دهید، توضیح دهید که با توجه به اینکه قصد دارید در شغل مدیریت، آینده خود را تعریف کنید (یا اینکه اگر در شغل مدیریت هستید قصد دارید رتبه خود را ارتقا دهید) نیاز به مهارت‌هایی دارید که در این دوره به دست خواهید آورد.

?Why are you not pursuing a similar program in your country of residence or citizenship
شرح دهید که این دوره را به چه دلایلی در کشور خود ادامه نمی‌دهید.

مثلا یکی از دلایل قانع کننده این می‌تواند باشد که داشتن مدرک کانادایی اعتبار بسیار بالاتری در محیط شغلی به شما خواهد داد یا اینکه حقوق بالاتری دریافت خواهید کرد. همچنین ممکن است رشته مورد نظر شما در کشورتان وجود نداشته باشد که این را نیز حتما باید اشاره کنید. اشاره کنید که در مورد این موضوع ریسرچ کرده‌اید و با دقت انتخاب خودتان را انجام داده‌اید.

?What are the financial resources owned by your family/parents
منابع مالی شما برای تامین هزینه زندگی و شهریه چیست؟

مشخص کنید که توان پرداخت شهریه و هزینه زندگی در کانادا را دارید. اگر شهریه پرداخت کردید در مورد آن توضیح دهید. همچنین مشخص کنید که این مبالغ از چه منبعی تامین شده اند. شاید ایده بدی نباشد که حساب های بانکی‌تان را لیست کنید و موجودی هر کدام را مشخص نمایید. مشخص کنید چه فردی حامی مالی شما خواهد بود.

?What ties do you have to your country of residence or citizenship
چرا شما به کشور خود باز می‌گردید؟ گره های شما به کشورتان چیست؟

در استادی پلان باید توضیح دهید که چه دلیل قانع کننده‌ای دارید که پس از تحصیل به کشور خود باز خواهید گشت (یا کانادا را ترک خواهید کرد). اگر متاهل هستید یا فرزندی دارید و شما را همراهی نمی‌کنند این موضوع را اشاره کنید. می‌توانید در خصوص رابطه‌های خانوادگی یا عاطفی خود با افراد خارج از کانادا دلایلی را بیان کنید.
گره های مالی‌تان را نیز توضیح دهید. مثلا اگر ملکی دارید یا هر نوع وابستگی مالی در کشور خودتان دارید در مورد آن کوتاه توضیح دهید.

?What academic research have you done in your country
در کشور خود چه تحقیقاتی انجام داده اید؟‌

اگر دانشجوی فوق لیسانس تز محور هستید یا در مقطع دکتری تحصیل می‌کنید حتما این بخش را به استادی پلن خود اضافه کنید. جزئیات ریسرچ‌های خود را به طور خلاصه در این قسمت وارد کنید. در آخر این پاراگراف هم اشاره کنید که چرا قصد دارید تحقیقات خود را در کانادا ادامه دهید.

If you are a minor, explain who will give you care and support you in Canada.
اگر به مدارس کانادا می‌روید و پدر و مادر شما را همراهی نمی‌کنند، در خصوص محل اقامت در کانادا و همچنین کاستودین توضیح کامل بدهید.

آفیسر باید دقیق بداند که مسئول care and support مراقبت و حمایت از شما در کانادا چه فردیست و ایشان چه موقعیت مهاجرتی دارد. او را معرفی کنید و اطلاعات کامل ایشان را در استادی پلن وارد کنید. اطلاعات تماس و آدرس محل زندگی کاستودن و محصل را هم مشخص کنید.

فرق نامه استادی پلن با نامه دفاعیه وکیل مهاجرت چیست؟‌


استادی پلن کانادا study plan نامه‌ای است که از سوی متقاضی برای افسر اداره مهاجرت کانادا نوشته می‌شود. معمولا در اکانت ویزا جای مشخصی برای آپلود استادی پلن وجود ندارد. استادی پلن در کنار سایر مدارک گذاشته و آپلود می‌شود.

نامه دفاعیه وکیل مهاجرت یا همان submission letter نامه‌ای است که وکیل شما برای اداره مهاجرت آپلود می‌کند. متن این نامه حقوقی است و بر اساس قوانین و مقررات ویزا Immigration and Refugee Protection Act تنظیم شده است. اگر وکیل قانونی مهاجرت ندارید، امکان آپلود نامه سابمیشن را نخواهید داشت.

خدمات پی آر ایمیگریشن برای تهیه استادی پلن کانادا


تمامی موکلین پی آر ایمیگریشن از خدمات ما برای نوشتن استادی پلان بهره‌مند می‌شوند. ما  با دقت بسیار زیاد و برنامه ریزی شخصی برای هر یک از موکلین و با گرفتن نظر ایشان این نامه را تدوین می‌کنیم و قطعا هیچ دو استادی پلنی برای افراد تکرار نخواهند شد.

سوالات شما:


بله. اگر دوره شما به زبان فرانسوی ارائه می‌شود ایده بسیار خوبی است که استادی پلن را به زبان فرانسوی بنویسید. ما تمام استادی پلن های مربوط به دوره‌های فرانسوی را به زبان فرانسوی تهیه می‌کنیم.

اصولا استادی پلان را متقاضی ویزا می‌نویسد. البته وکیل شما می‌تواند کمک شایانی در این امر به شما کند.  تمامی موکلین ما خدمات کامل در خصوص استادی پلن دریافت می‌کنند.

اصلا اینطور نیست. تلاش نکنید نامه طولانی‌تری تهیه کنید. خلاصه و مفید بنویسید. یک تا دو صفحه کاملا کافیست.

استادی پلن چکیده مدارک شماست. در استادی پلن جا برای توضیح مدارکتان دارید. استادی پلن باید دقیق باشد و در آن به مدارکتان اشاره کنید. آیتم های اشاره شده در همین صفحه را در استادی پلن خودتان استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم در جایی به دنبال نمونه استادی پلن حتی به زبان فارسی نباشید. استادی پلن شما باید منحصر به فرد و اورجینال باشد. با رعایت مواردی که در این مقاله گفته شد

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 6 =