طبقه بندی ملی مشاغل کانادا (ناک NOC)

طبقه بندی مشاغل ملی (ناک – NOC) سیستمی برای توصیف مشاغل کانادایی‌ها است. از طریق این سیستم، متخصصین آمار، تحلیل‌گران بازار کار، مشاوران شغلی، کارفرمایان و افراد جویای کار، یک روش استاندارد برای توصیف و درک یک شغل خاص دارند.

طبقه بندی ملی مشاغل حدود ۳۰،۰۰۰ عنوان شغلی را در ۵۰۰ گروه شغلی، ۶ سطح مهارتی و ۱۰ گروه شغلی بزرگ، سازماندهی کرده است. این سیستم در راستای همکاری میان سازمان اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا و اداره آمار کانادا ایجاد شده است. این دو سازمان، همکاری خود را برای نگهداری و بروزرسانی طبقه بندی مشاغل ملی ادامه می‌دهند.

سیستم طبقه بندی مشاغل ناک NOC کانادا چیست؟


ناک NOC (National Occupational Classification) یک مکانیزم کدگذاری شده است که با هدف دسته بندی مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، ناک یک ساختار منظم است که طیف وسیعی از فعالیت‌های شغلی را طبقه‌بندی می‌نماید. همچنین سیستم ناک علاوه بر طبقه‌بندی مشاغل، اطلاعات مربوط به هر شغل از جمله شرح وظایف، مهارت های مورد نیاز و غیره را نیز شامل می‌شود.

اداره مهاجرت کانادا (IRCC) از این سیستم برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار کار، پیش بینی شغلی، تامین نیروی کار و تحلیل تقاضا و بطور کلی، برای مدیریت برنامه‌های مرتبط با مشاغل استفاده می‌نماید.

با نسخه جدید طبقه بندی مشاغل NOC 2021 آشنا شوید!


اولین ویرایش ناک در سال 1992 به منظور طبقه بندی مشاغل ملی کانادا منتشر گردید و پس از آن هر ۱۰ سال، مورد یک بازنگری ساختاری بزرگی قرار گرفته است که به موجب آن گروه‌های شغلی موجود، در کنار اطلاعات جمع‌آوری‌ شده از بسیاری از ذینفعان مربوطه بررسی می‌شوند. آخرین ویرایش سیستم ناک در سال 2011 ارائه گردید و پس از آن، در سال 2016 همین نسخه بروزرسانی و توسط اداره مهاجرت کانادا منتشر گردید.

پیرو اعلام رسمی اداره مهاجرت کانادا، از تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲، ویرایش جدید سیستم ناک (2021) برای برنامه‌های مهاجرت و مجوز کار مورد استفاده قرار گرفته است.

برای داوطلبانی که قبل از ۱۶ نوامبر درخواست داده‌اند، همچنان از سیستم ناک 2016 استفاده خواهد شد.

افرادی که پروفایلی در برنامه اکسپرس انتری دارند باید آن را با کد جدید به روز کنند، زیرا برنامه‌های تجربه کانادایی، نیروی کار ماهر فدرال، اسکیل ترید فدرال و برنامه‌های استانی PNP مرتبط با اکسپرس انتری همگی از سیستم جدید استفاده خواهند کرد.

 

تغییرات سیستم جدید طبقه بندی ملی مشاغل NOC


در ویرایش 2021 سیستم طبقه بندی NOC، مشاغل بیشتری به لیست مشاغل مورد تقاضا اضافه شده و لذا فرصت‌های شغلی بیشتری را در اختیار متقاضیان این برنامه‌ها قرار می‌دهد. از جمله تغییرات عمده در سیستم ناک 2021 به موارد ذیل می توان اشاره نمود:

  • با توجه به اینکه تمرکز سیستم ناک 2021 بر مشاغل است و نه مهارت‌ها، در طراحی این ناک، مطابق جدول زیر، از یک دسته بندی ابتکاری شش گروهی با نام TEER (Training, Education, Experience and Responsibilities) که نشان دهنده درجه آموزش، تحصیلات، تجربه و مسئولیت مورد نیاز برای یک شغل است به جای دسته بندی چهار سطحی «سطح مهارت» در ویرایش 2016 استفاده شده است که این تغییر منجر به متعادل‌تر شدن توزیع مشاغل در بین «رده‌های TEER» خواهد شد.
«سطح مهارت» در سیستم ناک 2016 «TEER» در سیستم ناک 2021
سطح مهارت 0 TEER 0
سطح مهارت A TEER 1
سطح مهارت B TEER 2, TEER 3
سطح مهارت C TEER 4
سطح مهارت D TEER 5
  • سیستم ناک 2021، تمایزات در آموزش رسمی و الزامات آموزشی را در نظر می‌گیرد و توسعه مهارت و دانش را که از طریق تجربه در حین کار اتفاق می‌افتد را بهتر منعکس می‌کند.
  • سیستم ناک 2021، ساختار سلسله مراتبی ۵ رقمی جدیدی را در مقایسه با ساختار سلسله مراتبی ۴ رقمی در نسخه‌های قبلی طبقه‌بندی معرفی می‌کند.

ساختار طبقه بندی سیستم مشاغل NOC 2021


سیستم ناک 2021، یک ساختار سلسله مراتبی پنج لایه‌ای از گروه‌های شغلی با سطوح متوالی تفکیک شده است که مطابق دستبه‌بندی زیر، متشکل از دسته‌بندی گسترده – Broad Occupational Category، گروه اصلی Major Group، زیرگروه اصلی Sub-major Group، گروه کوچک Minor Group و گروه واحد Unit Group است.

دسته بندی گسترده نشان دهنده طبقه بندی مشاغل است که بر اساس نوع کار انجام شده، رشته تحصیلی یا صنعت اشتغال تعریف می‌شود.

گروه اصلی یک کد دو رقمی است و شامل ۴۵ دسته است. رقم اول این کد نشانگر دسته بندی گسترده است که عددی بین صفر تا ۹ است. همچنین رقم دوم این کد نشانگر طبقه بندی TEER است که عددی بین صفر تا ۵ است و نشان دهنده آموزش، تحصیلات، تجربه و مسئولیت های لازم شغل است.

با استفاده از دو رقم اول کد ناک شناسایی شده و شامل ۸۹ دسته است.

با استفاده از سه رقم اول کد ناک شناسایی شده و شامل ۱۶۲ دسته است.

با استفاده از چهار رقم اول کد ناک شناسایی شده و شامل ۵۱۶ دسته است.

لیست طبقه بندی شده مشاغل ناک NOC 2021


در این قسمت لیست مشاغل ناک NOC 2021 را با توجه به طبقه بندی بر اساس دسته‌های شغلی گسترده آورده‌ایم.

BOC 0 – مشاغل قانون‌گذاری و مدیریت ارشد

این دسته گسترده شامل قانون گذاران و مشاغل مدیریت ارشد می‌شود.

 

NOC عنوان شغلی TEER
00010 قانون گذار 0
00011 مدیر ارشد دولتی 0
00012 مدیر ارشد حوزه مالی و ارتباطات 0
00013 مدیر ارشد حوزه سلامت، آموزش و خدمات اجتماعی 0
00014 مدیر ارشد حوزه تجارت و رسانه 0
00015 مدیر ارشد حوزه ساخت، حمل و نقل و تولید 0

این دسته شامل مشاغل مدیریت میانی تخصصی در خدمات اداری، خدمات مالی و تجاری و ارتباطات (به استثنای صدا و سیما) و همچنین مشاغل حرفه ای در امور مالی و تجاری است. ناظران اداری و مالی و مشاغل اداری تخصصی، مشاغل اداری و مشاغل تدارکات حمل و نقل، و پشتیبانی اداری و دفتری و مشاغل تدارکات زنجیره تامین از جمله مشاغل این گروه هستند.

این دسته شامل مشاغل علوم طبیعی (شامل علوم پایه و کاربردی و توسعه تجربی)، مهندسی، معماری و فناوری اطلاعات است. این مشاغل مشاغل تخصصی مدیریت میانی در مهندسی، معماری، علم و سیستم های اطلاعاتی را پوشش می دهند. مشاغل حرفه ای در علوم طبیعی (علوم پایه و کاربردی و توسعه تجربی)؛ و مشاغل فنی مرتبط با علوم طبیعی (شامل علوم پایه و کاربردی و توسعه تجربی).

این دسته شامل مشاغل مدیریت میانی تخصصی در مراقبت‌های بهداشتی و همچنین مشاغلی است که به ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی به طور مستقیم به بیماران (مشاغل فنی و حرفه‌ای در سلامت) و مشاغلی که خدمات بهداشتی را پشتیبانی می‌کنند مرتبط است.

این دسته گسترده شامل مدیران در مدیریت دولتی، در آموزش و پرورش و خدمات اجتماعی و اجتماعی و در خدمات حفاظت عمومی، و همچنین مشاغل مرتبط با تدریس، قانون، مشاوره، انجام تحقیقات علوم اجتماعی، توسعه سیاست‌های دولتی، و اجرای برنامه‌های دولتی و دیگر، و مشاغل پشتیبانی مرتبط.

این دسته گسترده شامل مشاغل تخصصی مدیریت میانی در هنر، فرهنگ، تفریح و ورزش، و همچنین مشاغل حرفه ای، فنی، پشتیبانی و سایر مشاغل مرتبط با هنر و فرهنگ (شامل هنرهای نمایشی، فیلم و ویدئو، پخش، روزنامه نگاری، نویسندگی، خلاقیت) است. طراحی، کتابخانه ها و موزه ها)، تفریح و ورزش.

این دسته وسیع شامل مشاغل مدیریت میانی در عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و خدمات مشتری، و همچنین مشاغل مرتبط با عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، و مشاغل مشتری، شخصی و خدمات پشتیبانی مرتبط با طیف وسیعی از تجارت و صنایع خدماتی، مانند مسکن است. و خدمات غذا، مسافرت، گردشگری و خدمات نظافتی.

این دسته گسترده شامل مشاغل مدیریت میانی در تجارت، حمل و نقل و تجهیزات، و همچنین مشاغلی مانند مشاغل فنی و افسران و کنترل کنندگان حمل و نقل می‌شود. معاملات عمومی؛ توزیع پست و پیام، سایر اپراتورهای تجهیزات حمل و نقل و کارگران تعمیر و نگهداری مرتبط؛ و کمک کنندگان و کارگران و سایر رانندگان حمل و نقل، اپراتورها و کارگران.

این دسته وسیع شامل مشاغل مدیریت میانی در منابع طبیعی، کشاورزی و تولیدات مرتبط و همچنین مشاغل مربوط به نظارت و عملیات تجهیزات در بخش های مبتنی بر منابع طبیعی معدن، تولید نفت و گاز، جنگلداری و قطع درختان، کشاورزی، باغبانی و ماهیگیری است. کارگران برداشت، محوطه سازی و منابع طبیعی نیز شامل می شوند. بیشتر مشاغل این دسته مختص صنعت هستند و خارج از صنایع منابع اولیه رخ نمی‌دهند.

این دسته وسیع شامل مشاغل مدیریت میانی در تولید و تاسیسات و همچنین مشاغل مربوط به نظارت، تولید و کار در تولید، فرآوری و تاسیسات است.

طبقه بندی TEER در مشاغل NOC


این طبقه بندی نشان دهنده میزان آموزش، تحصیلات، تجربه و مسئولیت های لازم شغل است.

TEER انواع مشاغل مثال
TEER 0 مشاغل مدیریتی
  • مدیران تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی
  • مدیران مالی
TEER 1 مشاغلی که معمولا مدرک دانشگاهی نیاز دارند.
  • مشاوران مالی
  • مهندسین نرم افزار
TEER 2 مشاغلی که معمولا یکی از موارد زیر را نیاز دارند:

  • دیپلم از کالج
  • کارآموزی به مدت ۲ سال یا بیشتر یا
  • مشاغل سرپرستی
  • تکنسین شبکه های کامپیوتری و وب
  • تکنسین های آزمایشگاه های پزشکی
TEER 3 مشاغلی که معمولا یکی از موارد زیر را نیاز دارند:

  • دیپلم از کالج
  • کارآموزی کمتر از دو سال یا
  • بیش از شش آموزش کاری
  • نانواها
  • دستیاران دندانپزشکی و دستیاران آزمایشگاه – دندانپزشکی
TEER 4 مشاغلی که معمولا یکی از موارد زیر را نیاز دارند:

  • دیپلم از دبیرستان یا
  • چندین هفته آموزش کاری
  • ارائه دهندگان مراقبت از کودک در منزل
  • خرده فروشان
TEER 5 مشاغلی که معمولاً به ارائه کار کوتاه مدت و بدون آموزش رسمی نیاز دارند.
  • کارگران محوطه سازی و تعمیر و نگهداری زمین
  • رانندگان خدمات تحویل و توزیع کنندگان

تغییر برخی از شرایط اکسپرس انتری


اکسپرس اینتری یکی از روش های اصلی کانادا برای آوردن مهاجران ماهر به کانادا است. هر سه برنامه تحت اکسپرس انتری یعنی تجربه کانادایی، فدرال اسکیل ورکر و فدرال اسکیل ترید تغییراتی در معیارهای واجد شرایط بودن منطبق با NOC 2021 داشته‌اند.

 

معیارهای واجد شرایط بودن تجربه کانادایی
(CEC)
فدرال اسکیل ورکر
(FSWP)
فدرال اسکیل ترید
(FSTP)
مهارت انگلیسی یا فرانسه
  • CLB 7 برای مشاغل TEER 0 یا TEER 1
  • CLB 5 برای مشاغل TEER2 یا TEER3
CLB 7 CLB 5 برای Speaking و Listening؛ CLB 4 برای Reading و Writing.
نوع/سطح تجربه کاری تجربه کاری کانادایی در شغلی که در یک یا چند مورد از این دسته‌های NOC TEER ذکر شده است: TEER 0، TEER 1، TEER 2، یا TEER 3. تجربه کاری در شغلی که در یکی از این دسته بندی های NOC TEER ذکر شده است: TEER 0، TEER 1، TEER 2، یا TEER 3. تجربه کار در مشاغل فنی تحت گروه های کلیدی TEER 2 یا TEER 3.* (توضیحات بیشتر در ادامه)
میزان تجربه کاری یک سال در کانادا در سه سال گذشته (ترکیبی از کار تمام وقت یا پاره وقت). یک سال مستمر در ۱۰ سال گذشته (ترکیبی از پاره وقت، تمام وقت یا بیش از یک شغل در شغل اصلی شما). دو سال در پنج سال گذشته (ترکیبی از کار تمام وقت یا پاره وقت).
پیشنهاد کاری لازم نیست. لازم نیست اما برای داشتن یک پیشنهاد شغلی معتبر می توانید امتیاز معیارهای انتخابی (FSW) را دریافت کنید. یک پیشنهاد شغلی معتبر برای اشتغال تمام وقت برای مجموع حداقل یک سال یا گواهی صلاحیت در آن حرفه ماهر صادر شده توسط یک مقام استانی، منطقه ای یا فدرال کانادا.
تحصیلات لازم نیست. تحصیلات متوسطه الزامی است. شما می توانید امتیازات معیارهای انتخابی (FSW) بیشتری را برای تحصیلات پس از دبیرستان خود دریافت کنید. لازم نیست.

 

مشاغل فنی TEER 2, TEER 3:

  • گروه اصلی 72، افسران و کنترل کنندگان فنی و حمل و نقل، به استثنای گروه اصلی 726، افسران و کنترل کنندگان حمل و نقل
  • گروه اصلی 73، معاملات عمومی
  • گروه اصلی 82، ناظران منابع طبیعی، کشاورزی و تولیدات وابسته
  • گروه اصلی 83، مشاغل منابع طبیعی و تولیدات وابسته
  • گروه اصلی 92، ناظران پردازش، تولید و تاسیسات، و اپراتورها و کنترل‌کنندگان خدمات شهری
  • گروه اصلی 93، اپراتورهای کنترل و فرآیند مرکزی و مونتاژکنندگان و بازرسان مونتاژ هواپیما، به استثنای گروه اصلی 932، مونتاژکنندگان هواپیما و بازرسان مونتاژ هواپیما
  • گروه کوچک 6320، آشپز، قصاب و نانوا
  • گروه واحد 62200 سرآشپزها

مشاغل جدید واجد شرایط برای اکسپرس انتری در NOC 2021


۱۶ شغل زیر اکنون واجد شرایط برنامه‌های مهاجرتی زیر مجموعه اکسپرس انتری هستند:

  • سرپرست حقوق و دستمزد
  • دستیار دندانپزشک
  • کمک بهیار
  • دستیار فنی داروسازی و دستیار داروساز
  • دستیار معلم دبستان و دبیرستان
  • پلیس قضایی
  • زندانبان
  • افسران ناظر بر اجرای قانون
  • زیبایی شناس و الکترولوژیست
  • نصاب و سرویس کار مسکونی و تجاری
  • سم پاش و کنترل کننده آفات
  • سایر تعمیرکاران و سرویس کاران
  • راننده کامیون
  • راننده اتوبوس، اپراتور مترو و سایر
  • اپراتورهای حمل و نقل
  • اپراتورهای تجهیزات سنگین
  • مونتاژ کننده هواپیما و بازرس مونتاژ هواپیما

مشاغلی که اکنون دیگر برای اکسپرس انتری واجد شرایط نیستند


در NOC 2021 سه شغل زیر از طریق سیستم اکسپرس انتری واجد شرایط نیستند.

  • سایر مشاغل اجرایی (مجریان)
  • مدیر برنامه و مربی خدمات رفاهی و بدنسازی
  • خیاط

البته این سه شغل و سایر مشاغل TEER 4, TEER 5 هنوز واجد شرایط در سایر مسیرهای مهاجرت مثل برخی از برنامه های مهاجرت استانی کانادا (PNP) هستند.

از طریق NOC 2021، امتیازات سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) که برای «جاب آفر» داده می‌شود، اکنون از یک نمودار به‌روزشده نوع/سطح مهارت پیروی می‌کند. به عنوان مثال، نامزدی که ۵۰ امتیاز برای «جاب آفر» در نوع مهارت/سطح 0، A یا B در نسخه NOC 2016 دریافت کرده است، اگر NOC او در TEER 0، 1، 2 یا 3  باشد، همچنان این امتیازات را در NOC 2021 نیز کسب خواهد کرد.

بسته به جایی که یک نامزد در مسیر اکسپرس انتری خود است، IRCC به دلیل تغییر به NOC 2021 به اقدامات متفاوتی نیاز دارد.

  • داوطلبانی که هنوز پروفایل اکسپرس انتری را ثبت نکرده‌اند اما قصد دارند در روز یا بعد از روز انتقال کانادا از NOC 2016 (16 نوامبر 2022) این کار را انجام دهند، باید کد شغل خود را مطابق با NOC 2021 در هنگام پر کردن آن بیابند و ارسال کنند.
  • کاندیداهایی که قبلاً درخواست ارسال کرده‌اند اما دعوت‌نامه‌ای برای درخواست (ITA) دریافت نکرده‌اند، باید پس از رسمی شدن خروج از NOC 2016، پروفایل اکسپرس انتری ارسال شده خود را به روز کنند. داوطلبان اکسپرس انتری باید لیست NOC 2021 را در وب‌سایت Employment and Social Development Canada (ESDC) جستجو کنند و پروفایل اکسپرس انتری خود را با استفاده از رده جدید NOC 2021 TEER و کد شغلی پنج رقمی خود به روز کنند.
  • داوطلبانی که قبل از 16 نوامبر ITA (Invitation to Apply) دریافت کرده‌اند باید به سادگی درخواست اکسپرس انتری خود را با استفاده از سیستم NOC 2016 (و کد NOC ارائه شده در زمان دریافت ITA) ارسال کنند. در این مورد، تغییر به NOC 2021 را می‌توان نادیده گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =