تبدیل و تمدید ویزای توریستی کانادا

آیا تبدیل ویزای توریستی از داخل کانادا امکان‌پذیر است؟


امکان تبدیل ویزای توریستی کانادا به سایر ویزاها مثل ویزای کاری، تحصیلی یا اقامت دائم وجود دارد اما قبل از اقدام، به فکر برنامه بلند مدت خود باشید. از قبل در مورد گام بعدی پس از ورود به کانادا فکر کنید و آن را جدی بگیرید چرا که شما در کشور خود احتمالا از کار خود استعفا می‌دهید و یا ممکن است اموال خود را بفروشید و با امید اقامت کانادا وارد این کشور شوید و بنابراین در صورت عدم موفقیت در کانادا، برگشت به کشور خود برایتان سخت می‌شود.

اگر پس از اخذ ویزای توریستی قصد دارید در کانادا آن را به ویزای تحصیلی کانادا تغییر دهید، از قبل در مورد شرایط خود برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا تحقیق کنید و ببینید که آیا شرایط لازم برای گرفتن ویزای تحصیلی را هم دارید یا خیر. در نظر داشته باشید که پس از ورود به کانادا حداکثر ۶ ماه فرصت حضور در این کشور را دارید بنابراین طی این مدت و قبل از خروج از کشور باید مقدمات پذیرش دانشگاه‌ها و اقدام برای ویزای تحصیلی را انجام دهید.

یا اگر هدف شما تغییر ویزای توریستی به ویزای کاری کانادا است، از قبل در مورد نحوه پیدا کردن شغل و گرفتن پیشنهاد شغلی یا همان جاب آفر از کارفرمایان کانادایی تحقیق کنید. شرایط خود را برای به دست آوردن شغل ارزیابی کنید و ببینید آیا آنقدر مهارت و سابقه کاری دارید که بتوانید شغلی را در این کشور به دست آورید یا خیر.

 

تبدیل ویزای توریستی به کاری


اگر هدف شما تغییر ویزای توریستی به ویزای کاری کانادا است، از قبل در مورد نحوه پیدا کردن شغل و گرفتن پیشنهاد شغلی یا همان جاب آفر از کارفرمایان کانادایی تحقیق کنید. شرایط خود را برای به دست آوردن شغل ارزیابی کنید و ببینید آیا آنقدر مهارت و سابقه کاری دارید که بتوانید شغلی را در این کشور به دست آورید یا خیر.

آیا تبدیل ویزای توریستی به کاری در کانادا امکان‌پذیر است؟

جواب این سوال ساده است: تبدیل ویزای توریستی به کاری در خاک کانادا در شرایط مشخص و برای افراد خاصی امکان‌پذیر است. اگر هنوز در مرحله‌ تصمیم‌گیری برای اخذ ویزای توریستی و تبدیل آن به ویزای کاری هستید یا همین حالا با ویزای توریستی در کانادا هستید و دنبال روشی برای تبدیل ویزای خود به ورک پرمیت می‌گردید، به‌هرحال راهی برای شما وجود دارد!

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به تبدیل کردن ویزای توریستی به کاری در کانادا امید دارید، شاید واجد شرایط باشید.

روش‌های تبدیل ویزای توریستی به کاری در کانادا


ایرانیانی که با ویزای توریستی در کانادا هستند می‌توانند تا تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۴، به صورت رایگان، درخواست اپن ورک پرمیت دهند. اپن ورک پرمیت مجوز کاری است که به شما اجازه می‌دهد تا برای هر کارفرمایی در کانادا کار کنید.

درصورتی که شرایط زیر را داشته باشید، می‌توانید برای تبدیل ویزای توریستی به اپن ورک پرمیت اقدام کنید:

  • اگر همسر شما استادی پرمیت کانادا دارد و در موسسه‌ای با شماره DLI درس می‌خواند؛
  • اگر همسر شما اپن ورک پرمیت کانادا دارد و در شغلی با ناک TEER 0, 1, 2, 3 کار می‌کند؛
  • اگر همسر شما در انتظار دریافت PR‌ است و تاییدیه اولیه (Approval in Principle) خود را گرفته؛
  • اگر تحت اسپانسرشیپ همسر (Spousal Sponsorship) درخواست PR داده‌اید و منتظر نتیجه هستید.

اگر موفق شوید در مدتی که ویزای توریستی شما اعتبار دارد، مصاحبه موفقیت‌آمیزی با کارفرمایی کانادایی داشته باشید و کارفرما بتواند برای شما تاییدیه LMIA یا ارزیابی تاثیر بازار کار کانادا بگیرد، با آماده کردن مدارک‌تان، احتمال دارد بتوانید ویزای ویزیتوری خود را در خاک کانادا به ویزای کاری تبدیل کنید. البته به خاطر داشته باشید که در حال حاضر این امکان به‌صورت محدود وجود دارد و پس از آن، اگر دولت کانادا این فرصت را تمدید نکند، باید کانادا را ترک کرده و از بیرون، درخواست ورک پرمیت بدهید.

بعضی افراد ترجیح می‌دهند مسیرشان را به‌سمت پناهندگی پیش ببرند و با درخواست پناهندگی بعد از دریافت ویزای توریستی، اقدام به اخذ ورک پرمیت کنند. این روش هم جزو راه‌های ورود به کانادا با ویزای توریستی و اخذ ورک پرمیت است که شرایط مخصوص به خود را دارد.

در این روش می‌توانید در خاک کانادا درخواست داده و در صورت واجد شرایط بودن، از طریق سرمایه‌گذاری یا کارآفرینی در کانادا ویزای توریستی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید. این روش هم نتیجه‌اش دریافت ویزای کاری است و تنها فرق آن، حذف شدن نیاز به LMIA است چون در اصل خود شما هستید که به خودتان جاب آفر می‌دهید!در این روش می‌توانید با ویزای توریستی به کانادا بروید و فرنچایز یا کسب و کاری را بخرید یا خودتان تجارتی راه بیندازید و درخواست تبدیل ویزای توریستی به کاری بدهید. درحال‌حاضر، مهلت ارسال درخواست فقط تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۳ است و درصورتی که اداره مهاجرت کانادا آن را تمدید نکند، باید برای ثبت درخواست، خاک کانادا را ترک کرده و این درخواست را بیرون از کانادا ثبت کنید.

 

چه کسانی واجد شرایط تبدیل ویزای توریستی به کاری در کانادا هستند؟


به‌دلیل محدودیت‌های سفر که منجر به کمبود نیروی کار در کانادا شده بود، دولت کانادا به‌طور موقت اجازه داده ویزیتورها درصورت داشتن شرایط کافی، در کانادا درخواست ورک پرمیت بدهند. اگر شرایط زیر را دارید، می‌توانید در کانادا درخواست ورک پرمیت بدهید:

  • حین ثبت درخواست، در کانادا حضور داشته باشید؛
  • اگر جاب آفر شما نیاز به تاییدیه LMIA‌ دارد، تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۳ برای مجوز کار مخصوص کارفرما که به ویزای کاری تحت پوشش کارفرما، Employer-Specific Work Permit یا ورک پرمیت بسته هم معروف است، درخواست بدهید؛
  • ویزای توریستی شما در زمان ثبت درخواست ورک پرمیت، اعتبار داشته باشد (درصورت پایان اعتبار، باید وضعیت توریستی خود را پیش از ثبت درخواست، بازیابی کنید)؛
  • از اداره مهاجرت کانادا، معرفی‌نامه‌ای که به آن letter of introduction یا به اختصار LOI هم می‌گویند دریافت کرده باشید؛
  • درصورت نیاز به LMIA از کارفرمایی کانادایی، نامه‌ تاییدیه LMIA را گرفته باشید؛
  • از قوانین و مقررات مهاجرت و حمایت از مهاجران و پناهندگان کانادا پیروی کنید؛
  • اجازه پذیرش شدن در کانادا را داشته باشید؛
  • ثابت کنید که پس از پایان اعتبار ورک پرمیت، کانادا را ترک خواهید کرد.

نحوه تبدیل ویزای توریستی به کاری در کانادا


با دنبال کردن گام‌های زیر، می‌توانید پس از ورود به کانادا با ویزای توریستی، برای ورک پرمیت درخواست بدهید:

گام اول: پیدا کردن کار

از طریق درگاه‌های مختلفی مانند سایت Glassdoor، یا Indeed و شبکه اجتماعی لینکدین یا حتی سایت شرکت‌ها می‌توانید رزومه خودتان را برای فرصت‌های شغلی مختلف ارسال کنید. به‌خاطر داشته باشید که رزومه شما باید مطابق با استانداردهای کانادایی باشد.

یادتان نرود که پس از ورود به کانادا از طریق ویزای توریستی، حداکثر ۶ ماه فرصت ماندن در خاک این کشور را دارید!

مواردی که باید حین پیدا کردن کار در کانادا برای تبدیل ویزای توریستی، مدنظر داشته باشید:
  • کد ناک شغل خود را با شغل‌های مورد نیاز استانی که در آن هستید، بسنجید.
  • فرصت‌های بازار کاری در استانی که اکنون ویزیتور آن هستید را بررسی کرده و موقعیت‌سنجی کنید.
  • قدرت استفاده از فرمت‌های کانادایی رزومه‌ها را دست‌کم نگیرید.
  • رزومه‌ خود را مطابق با موقعیت شغلی مورد نظر تنظیم کنید و از ارائه اطلاعات بی‌ربط، خودداری کنید.

گام دوم: گرفتن جاب آفر (در صورت نیاز)

این گام برای افرادی که اقدام به گرفتن روش جدید Open Work Permit می‌کنند، متفاوت با آن‌هایی است که Closed Work Permit می‌گیرند.

  • درصورتی که از روش Closed Work Permit اقدام می‌کنید و جاب آفر شما نیاز به تاییدیه LMIA داشته باشد، در این مرحله باید آفر لتر و تاییدیه LMIA دریافت کنید تا حین درخواست ورک پرمیت، ضمیمه مدارک‌تان شود.
  • اما افرادی که برای روش جدید اپن ورک پرمیت اقدام می‌کنند، نیازی به جاب آفر و تاییدیه LMIA ندارند.

LMIA یا ارزیابی تاثیر بازار کار کانادا به‌عنوان ابزاری برای حمایت از حقوق کار برای شهروندان کانادا استفاده می‌شود. برای آنکه کارفرمای کانادایی بتواند آفر لتری با تاییدیه LMIA بدهد، باید ثابت کند که شما بهترین گزینه برای فرصت شغلی ارائه شده هستید و هیچ شهروند کانادایی نمی‌تواند خدماتی که از دست‌تان برمی‌آید را فراهم کند.

فاکتورهایی که شانس شما را برای گرفتن جاب آفر افزایش می‌دهند:
  • مهارت بسیار زیاد که کارفرماها در کمتر کارمندی دیده‌اند؛
  • ارتباطات قوی شما در کانادا که مهارت‌های‌تان را تایید می‌کنند؛
  • استخدام کسی در کانادا تا دنبال شغل مناسبی برای شما بگردد.

گام سوم: ارسال درخواست برای گرفتن ورک پرمیت

در آخرین گام، با جمع‌آوری مدارک‌تان می‌توانید از داخل کانادا برای گرفتن درخواست مجوز کار و تبدیل ویزای توریستی به کاری اقدام کنید. این کار از طریق سایت اداره مهاجرت کانادا به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و درصورت نیاز، می‌توان از روش کاغذی هم استفاده کرد. البته روش سومی هم وجود دارد که از همه سریع‌تر و متداول‌تر است: فلگ پول کردن! در ادامه، هر سه روش را بررسی می‌کنیم:

ارسال درخواست به‌صورت آنلاین

برای درخواست ورک پرمیت از طریق اینترنت، باید مانند افرادی که خارج از کانادا اقدام می‌کنند، برای خود در سایت IRCC حساب کاربری بسازید و درخواست ورک پرمیت‌تان را ثبت کنید.

نحوه ثبت‌نام در سایت اداره مهاجرت کانادا
  • پذیرش ضوابط و شرایط استفاده از GCKey
  • انتخاب نام کاربری و کلمه عبور برای GCKey
  • تعیین سوال و جواب‌های امنیتی برای بازیابی GCKey در صورت نیاز
  • پذیرش ضوابط و شرایط استفاده از حساب کاربری در پرتال سایت اداره مهاجرت کانادا
  • وارد کردن نام و نام خانوادگی حقیقی
  • وارد کردن آدرس ایمیل
  • انتخاب زبان مورد نظر
  • تعیین سوال و جواب‌های امنیتی برای بازیابی حساب کاربری در صورت نیاز
نحوه درخواست ورک پرمیت

پس از آنکه حساب کاربری ساختید، باید اپلیکیشن درخواست ورک پرمیت را تکمیل و ارسال کنید. به‌طور کلی باید موارد زیر را در این اپلیکیشن بنویسید:

  • وضعیت فعلی‌تان؛ توریست هستید، تحصیل می‌کنید یا …
  • نوع درخواست‌تان (که در اینجا باید قصد گرفتن مجوز کار را انتخاب کنید)
  • مشخصات همراه (اگر همراه خانواده می‌روید)
  • مشخصات وکیل (درصورتی که وکیل دارید)
  • اطلاعات تماس
  • و …

مرحله‌ بعد، پرداخت هزینه‌های مربوط به درخواست ورک پرمیت است که برای هر فرد، ۲۵۵ دلار کاناداست اما این هزینه برای ایرانیان تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ رایگان خواهد بود.

پس از پرداخت هزینه، می‌توانید مدارک خود را در سایت، بارگذاری کرده و ثبت درخواست خود را نهایی کنید.

  • مزیت اقدام از طریق روش آنلاین، قابلیت پیگیری راحت رَوند آن است. اما پردازش بسیار طولانی آن که گاه تا ۶ ماه هم طول می‌کشد، چالش‌های بسیاری پیش روی شما می‌گذارد. به‌خاطر داشته باشید تا وقتی نتیجه ورک پرمیت‌تان مشخص نشود، اجازه کار ندارید و در تمام مدت، مجبورید از پس‌انداز شخصی‌تان برای خرج و مخارج حضور در کانادا استفاده کنید!

پردازش مدارک درخواست ورک پرمیت شما در روش ارسال آنلاین، درحال حاضر (فوریه ۲۰۲۳) ۱۵۹ روز طول می‌کشد!

ارسال درخواست از طریق روش کاغذی

قدیمی‌ترین روش درخواست ورک پرمیت برای تبدیل ویزای توریستی به کاری، ارسال درخواست از طریق روش کاغذی است.

در این روش باید اپلیکیشن مربوطه را از سایت اداره مهاجرت کانادا دانلود کرده، آن را پر کنید و در انتها، گزینه Validate را بزنید؛ با این‌کار، بارکدی برای شما نمایش داده می‌شود. اگر فرم خود را روی کامپیوتر ذخیره و تکمیل کرده باشید، باید بعد از پرینت فرم، صفحه پرینت شده بارکد را ضمیمه اپلیکیشن‌تان کنید.

فراموش نکنید که در محل‌های تعیین شده در پایین فرم هم باید امضا کرده و تاریخ را بنویسید.

مرحله‌ بعدی، پرداخت هزینه پردازش است که با داشتن آدرس ایمیل، پرینتر و کارت بانکی معتبر، می‌توانید به درگاه پرداخت آنلاین مراجعه کرده و بعد از واریز هزینه، دو نسخه رسمی برای IRCC همراه با بارکد، پرینت کنید. نسخه‌ای از آن را همراه با فایل‌های درخواست‌تان ارسال کنید و نسخه دیگر را برای خودتان نگه دارید.

نسبت به نوع ورک پرمیت درخواستی‌تان، سایت اداره مهاجرت کانادا نحوه ارسال مدارک از طریق پست را برای شما تعیین خواهد کرد.

پردازش مدارک درخواست ورک پرمیت شما در روش ارسال کاغذی، در حال حاضر (فوریه ۲۰۲۳) ۶۰ روز طول می‌کشد. 

فلگ پولینگ (Flagpoling)

در این روش، باید مدارک‌تان را به یکی از مرزهای مشترک کانادا و آمریکا ببرید و به پلیس CBSA تحویل بدهید. فضایی میان دو مرز وجود دارد که باید به آنجا وارد شده و خارج شوید؛ گویی از مرز کانادا خارج شده و دوباره وارد خاک کانادا شده‌اید. این حرکت که به آن فلگ پول (Flagpole) یا فلگ پولینگ می‌گویند، روشی است که بتوانید به سریع‌ترین شکل ممکن، وضعیت درخواست ورک پرمیت‌تان را پیش ببرید.

وقتی فلگ پول می‌کنید، آفیسر حین ورود مجددتان به مرز کانادا، مدارک‌تان را همراه با هزینه‌ پردازش، از شما تحویل می‌گیرد و نتیجه درخواست‌تان را بعد از چند ساعت اعلام می‌کند.

  • مزیت این روش، دریافت نتیجه درخواست ورک پرمیت در همان روز است.
  • به‌خاطر داشته باشید که اگر جاب‌آفر شما نیاز به تاییدیه LMIA دارد، باید بعد از دریافت آن اقدام به فلگ پولینگ کنید وگرنه ریجکت خواهید شد. برای جاب آفرهایی که LMIA-Exempt هستند، نیازی به LMIA به‌منظور فلگ پول کردن ندارید.

مزایا و معایب تبدیل ویزای توریستی به کاری کانادا


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 1 =